Comentaris de text
X. llença a les escombraries els llibres que l’enerven,
en un acte íntim de radicalitat i repulsa. Jo sóc més moderat i, normalment,
quan un llibre em disgusta o m’avorreix, simplement deixo de llegir-lo. Tot i
així, és estrany no trobar en un llibre algun ensenyament, complicitat o punt
d’interès. Potser és que avui és dissabte, s’acaba d’aixecar un nou dia
d’hivern –gris però bell- i veig l’ampolla mig plena.
Poques complicitats trobo, però, a Un año ajetreado d’Anne Wiazemsky. És la història de l’enamorament
d’una estudiant i actriu debutant de dinou anys, néta de l’escriptor François
Mauriac, del cineasta Jean-Luc Godard. La història em resulta poc atractiva, el
personatge del director de cinema –impetuós i contundent- m’és francament
antipàtic i de la simpatia dels protagonistes pel maoisme quasi és millor no
parlar-ne. (¿Per què s’és tan crític amb els defectes de les democràcies
occidentals , que en tenen molts , mentre es continua passant de puntetes pel
suport incondicional i la justificació injustificable que durant dècades la
intel·lectualitat majoritària va donar als règims sanguinaris comunistes?).
Però malgrat tot, deia al començament, sempre es pot
trobar en un text alguna espurna estimulant. En aquest cas és la visió que
l’autora i protagonista, Anne Wiazemsky, té la facultat de filosofia a la qual
s’ha matriculat:
Tras un largo peregrinar por pasillos y
escaleras, acabé dando con el aula donde debía acudir a mi primera clase de
sociología. Asistía, incrédula a la afectada palabrería de un eminente profesor
que se escuchaba hablar en medio de un silencio total. En torno a mí, más de
doscientos estudiantes, todos ellos con la cabeza inclinada, tomaban notas a
velocidad endiablada, sin formular preguntas ni efectuar comentario alguno. El
conjunto desprendía una angustiosa soledad que volví a experimentar más
adelante, en los grupos reducidos donde debíamos realizar prácticas.
Que propera resulta aquesta percepció a la meva pròpia
experiència universitària! Compartir decepcions no les esborra però les atenua.
I això em fa pensar en una altra experiència recent de déjà vu, relacionada també amb la
docència. Fa pocs dies en un determinat centre d’ensenyament d'idiomes el
professor ens marcava les pautes per a construir una certa composició: llargària,
nombre de paràgrafs, estructura... Això em va transportar en un vertiginós flashback als meus anys de batxillerat,
de COU concretament, i em va fer reviure la mania que tenien –i pel que veig
segueixen tenint- els docents de determinades disciplines per encotillar la
capacitat creativa dels estudiants. Aquesta tendència a pautar-ho tot, a
limitar les maneres pròpies d’expressar-se i, per tant, de pensar, suposa una
desconfiança absoluta en les capacitats pròpies dels estudiants, que em va fer
odiar allò que anomenàvem comentaris de
text i, per extensió, les disciplines d’humanitats. M’ha costat anys
recuperar-me.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada