28.10.19

Preguntes

A la novel·la El país del agua, de Graham Swift, publicada aquí per Anagrama, un dels alumnes -Price- pregunta al protagonista -el professor d'història Tom Crick que a l'adaptació cinematogràfica va ser encarnat per Jeremy Irons- per què cal perdre el temps amb la història -i les seves històries- quan a ells, els joves, el que els preocupa no és el passat sinó el futur que tenen per davant. És a dir, per què mirar enrere quan només veiem uns horitzons amplíssims i desconeguts al nostre davant?
Aquesta és la resposta de Tom Crick, narrador de la novel·la:
Y cuando vosotros, como ocurre todos los cursos, como es lógico que hagan todos los cursos de historia, preguntasteis: ¿Para qué sirve la historia? ¿Por qué la historia?, yo solía decir (hasta que Price repitió la pregunta por enésima vez, pero dándole un nuevo significado..., y con ese patente temblor en los labios): Vustro por qué es la respuesta. Vuestra exigencia de explicación lleva consigo la explicación. ¿No es esa misma búsqueda de explicaciones, inevitablemente, un proceso histórico, en la medida en que tiene que avanzar hacia atrás, emprezando por lo posterior para remontarse a lo anterior? Y mientras sigamos teniendo esa necesidad inquietante de obtener explicaciones, ¿no tendremos siempre que andar por ahí cargando con este pesado pero precioso saco de claves que llamamos historia? Otra definición, niños: el hombre es el animal que pide explicaciones, que pregunta por qué.
I segueix dient: Descubrir los misterios de la causa y el efecto. Mostrar que hay una relación que responde a cada acción. Que Y es consecuencia de la X que la precedió.
La concatenació de fets i els nostres passats -el passat de cadascú de nosaltres- ens condicionen més del que pensem i, en aquests temps que corren d'hiperacceleració i sobreinformació del present, les preguntes que siguem capaços de fer-nos són les que ens permetran no només entendre'ns millor, sinó també, obrar millor. Segueix Swift amb la veu de Tom Crick: La historia empieza solamente a partir del momento en que las cosas empiezan a ir mal; la historia nace sólo con los problemas, la perplejidad, el arrepetimiento. En una època poc donada, precisament, a la reflexió, el reconeixement dels errors, el penediment, el dubte o, fins i tot, el consens cal recórrer a la història i a les seves preguntes.