Vivim en un temps de sèries i de Netflix, en una època de lectures
superficials en pantalles lluminoses, en un món accelerat de modes i
tendències. Aparentment tot són avantatges i comoditats en les noves formes de
consum cultural. Però la realitat és molt tossuda.
Això pensava ahir en la foscor del mític cinema Alhambra de la
Garriga, mentre en la gran pantalla d’aquesta sala es projectava la història d’unes
vides plenes, com totes, de trasbalsos i emocions, d’il·lusions i desenganys.
Mirava de front, projectades en la pantalla, les expressions dels rostres
enormes dels protagonistes i veia de reüll la cara de la meva filla il·luminada
per la claror de la pantalla, amb uns ulls vius que semblaven xuclar alhora la
imatge i la història. Podia imaginar, en la penombra on flotaven minúscules partícules
de pols, les cares embadalides dels espectadors, perquè la meva n’era una. I em
preguntava quina plataforma digital, quin sofà ultracòmode, quin home cinema era capaç de vèncer allò.
El cuerpo de esa chica que
empezó a temblar
cuando el protagonista la intentó
besar
me hicieron sentir que estaba
allí,
que era feliz.
Això ho escoltàvem l’any 1988 fa exactament trenta anys, escrit per
José María Cano i en la veu d’Ana Torroja. I el sentiment que expressa aquesta
cançó, El cine, reviu cada vegada que
algú trepitja una sala de cinema. Un any després, s’estrenava Cinema paradiso, film emblemàtic sobre
el que pot arribar a representar per a algú el món del cine. El vaig veure precisament
en un lateral d’aquesta mateixa sala del cinema Alhambra. I l’escena final, com
tantes altres que he vist i sentit al llarg de la meva vida, em va fer plorar.
A la nit, quan tothom dormia, embolcallat pel silenci i per la llum càlida
d’una vella làmpada, em vaig posar a llegir les històries dels artistes
enamorats de la Mediterrània escrites per María Belmonte i recollides amb el
títol de Peregrinos de la belleza en
un volum magníficament editat per Acantilado. Elements tangibles com tipografia,
paper, disseny o enquadernació i d’altres de més intangibles com la cura en l’edició
també formen part de l’obra i del que es coneix com a –l’expressió no m’agrada
gaire- experiència lectora. La son em va vèncer amb el llibre a les mans.
Malgrat modes i tendències, una pel·lícula viscuda en un sala de
cinema o la lectura d’un llibre ben editat –i escollit i comprat en una bona
llibreria- són vivències invencibles. Com sentir el tacte d’un jersei de bona
llana o trepitjar descalç un sòl de fusta. O com una carícia, que sempre valdrà
més que mil missatges de whatsapp.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada