Els divendres, la National Gallery i la
National Portrait Gallery tanquen tard, a les nou del vespre. A la Portrait fan
un concert de música francesa de l’època de Cézanne, en el marc de l’exposició
de retrats de l’artista. Quan hi anem, la sala és plena de gent i amb prou feines
es veu res, així que desistim. Donem, però una ullada, per algunes sales de la
galeria. Les meves preferides són la dels romàntics -perquè allí hi ha Keats,
Byron, Shelley, Wordsworth... i l’únic retrat que es coneix de Jane Austen-, la
dels Tudor –amb obres de Holbein i la resta de pintors de l’època- i la dels
personatges de la primera meitat del segle XX –amb Joyce, Woolf i companyia.
Però el que sorprèn d’aquesta visita és l’activitat que s’hi fa. Les dues sales
són plenes de gent, gent jove bàsicament, asseguda al terra, dibuixant i
copiant les obres. Si no portes el teu material, fins i tot t’ofereixen un
paper de qualitat i uns llapissos. Enorme enveja per l’estima a les arts que hi
ha en aquest país i que es constata en situacions com aquesta.
L’exposició de retrats de Cézanne està també
força concorreguda, malgrat les divuit lliures (que si fas donació voluntària
pugen a vint) de l’entrada. La tesi de l’exposició és que Cézanne es limitava a
retratar el que veia i no pretenia fer emergir la personalitat o l’estat d’ànim
dels personatges retratats. Malgrat tot, a mi, curiosament, el retrat que més
m’agrada és un dels de la seva dona en què, a diferència de la gran majoria,
porta els cabells desfets i denota, volgudament o no, una estat de malenconia.
Sortits de la Portrait, fem una visita ràpida
a algunes sales seleccionades de la National Gallery. No deixaria mai de
visitar aquest museu, absolutament brutal. Diria que tenen el millor de cada
època, tot i que, per l’hora que és, ens hem d’acontentar amb els
impressionistes, postimpressionistes –enamorat un cop més del Banyistes a Asnières de Seurat- i els
holandesos del segle XVII: Vermeer, De Hooch i companyia. I ens hem de
conformar també amb descartar les exposicions dedicades a la pintura monocroma –negre,
blanc i grisos-, a la influència de Van Eyck en els prerafaelites, als quadres,
dibuixos i pastels de Degas de la col·lecció Burrell i al pintor finlandès
Gallen-Kallela , que sembla força interessant. I resulta que a la Tate Britain exposen
ara els impressionistes francesos que van fugir a Anglaterra per la guerra
francorprussiana. I resulta també que a la Tate Modern comença la setmana que
ve una retrospectiva de Modigliani... Mare meva, quina ciutat!
***
I en passar per Charing Cross Road, sempre mirar la placa i recordar la llibreria del número 84, immortalitzada pel Helene Hanff..
I en sortir del metro de Tottenham Court Road, mirar sempre enlaire cap al cartell de la Central School of English i recordar aquell descobriment de Londres i, de retruc, del món, i pensar com n'érem de joves i que fugaç és la vida. Leopardi again.
I en passar per Charing Cross Road, sempre mirar la placa i recordar la llibreria del número 84, immortalitzada pel Helene Hanff..
I en sortir del metro de Tottenham Court Road, mirar sempre enlaire cap al cartell de la Central School of English i recordar aquell descobriment de Londres i, de retruc, del món, i pensar com n'érem de joves i que fugaç és la vida. Leopardi again.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada