30.9.15

Llibreries

Daunt Booksop, Londres

Em fan arribar aquesta selecció de les llibreries més boniques del món segons Condé Nast Traveller. Val la pena perdre una estona mirant aquestes fotografies, perquè hi ha algunes llibreries que em semblen precioses, extraordinàries. M'hi escaparia ara mateix. I he rebuscat en aquest calaix de sastre que és Bloc de notes per trobar aquesta entrada -que té sis anys!- en què ja parlàvem d'això: llibreries, cànons.... I no és estrany que totes aquestes llistes tinguin coincidències ni tampoc que l'estètica o el caràcter del lloc acabin condicionant la vàlua o la percepció de la llibreria. El genius loci sempre és present,
Justament aquestes setmanes m'he proposat conèixer algunes de les noves llibreries que s'han creat a la ciutat de Barcelona i que bé mereixen aquestes visites. M'he imposat també ser menys monolític des del punt de vista comercial i intentar diversificar les meves adquisicions de llibres. Crec que l'esperit emprenedor d'aquests nous llibreters ha de ser justament recompensat i val l'esforç del desplaçament. I així vaig trobant nous punts de referència. Des de les ja veteranes Jaimes o Documenta, valors estables que tenen, però, noves ubicacions a la Dreta de l'Eixample, fins la llibreria del meu antic barri, la Impossible, o la Calders de Sant Antoni, el nostre particular TriBeCa (sigui dit amb un punt d'ironia). Tinc encara pendent una escapada a No Llegiu del Poble Nou i divendres vaig passar una estona més que agradable a la Casa Usher, a tocar del mercat de Galvany. Em va enamorar la combinació de la impecable selecció i la bellesa (mosaics hidràulics, maons vistos, pati interior) d'aquesta llibreria.
Si no podem deixar de lamentar els continuats tancaments de llibreries de referència de la ciutat (la darrera Negra y criminal), també ens hem de congratular de les noves iniciatives que sorgeixen i que hem d'ajudar a empènyer.