6.5.09

Més Pla

De El quadern gris, un d'aquests fragments que, amb quatre ratlles, desvelen la intimitat del personatge i la seva posició davant la vida. Sempre he pensat que la grandesa dels bons diaris rau en la sinceritat, en la capacitat de despullar-se. I Pla té la valentia de fer-ho.

En aquesta cambra de la dispesa, no sé pas el que m'angunia més: aquests llibrots de la carrera, desenquadernats i grapejats, i el rastre que semblen arrossegar aquests llibres: aquest cendrer ple a vessar d'infectes puntes de cigarret, la tassa buida de cafè amb un rotllo al platet sobre la qual vola una mosca persistent, l'olor de fum de tabac refredat que flota a la cambra, etc.
Seria, és clar, molt agradable de deixar-ho tot i anar-se'n a passeig. Seria molt agradable, però no sé pas si jo ho sabria fer. Ho diré amb una paraula que s'ha posat de moda a Barcelona i que trobo horrible: no sé pas si tindria prou penques. En aquesta falta de penques, hi intervé, de molt, és clar, el record de la situació de la família. Ara bé: sento una vegada més que mantenir-se en una situació correcta produeix un autèntic plaer --una satisfacció literalment física. Això li treu molt de mèrit, evidentment.
Però aquest no és pas ben bé el problema. És un altre: vaig descobrir de molt jove la importància enorme que tenen els diners en la vida. La importància de tenir, simplement, un mínim de diners. Paral·lelament se'm reforça cada dia la convicció de la meva absoluta incapacitat per a guanyar diners. Aquest contrast és una de les meves més persistents obsessions --una obsessió d'un pes tan persistent que estic segur que deixarà rastre --desviació (?)-- en la meva vida. Tinc la impressió que tindré sempre por davant de la vida.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Ara que rebo El Quadern gris estic d´acord amb el que dius de la valentia i la sinceritat de Josep Pla.
Imma